Første gangen jeg hørte om en daglig praksis var i California. Jeg var på retreat med Deepak Chopra på hans Chopra Center, og en av de andre deltagerne spurte meg om jeg hadde en praksis der oppe i Norge.

Jeg sa nei, for jeg trodde hun mente noe ala en legepraksis eller en advokatpraksis. Men i løpet av dagene som fulgte forsto jeg bedre.

En praksis er et åndelig rituale som du gjennomfører jevnlig, typisk daglig. Det kan bestå av yoga, meditasjon, affirmasjoner, bønn, takknemlighet, pusteøvelser og mye annet.

En praksis er systematisk, åndelig egenpleie. Det er tanketrening, stressmestring og mentalhygiene. Det er det du gjør for å få ro, energi og fokus. Det er det som holder deg i vater.

Jeg traff ikke damen som hadde spurt igjen, og det plaget meg litt at jeg hadde løyet til henne. For da jeg først skjønte hva en praksis var, innså jeg jo at jeg har hatt en praksis i mange, mange år. Faktisk helt siden jeg var i tenårene.

Praksisen min har endret seg opp gjennom livet. Det har også vært perioder – særlig da jeg var småbarnsmor – hvor jeg ikke har praktisert på månedsvis. Men i en eller annen form og på en eller annen måte har jeg alltid kommet tilbake. Tilbake til praksisen, og tilbake til meg selv.

Meditasjon er kjernen

For meg har meditasjon alltid vært kjernen i praksisen. Jeg og min bestevenninne Lene begynte på Skandinavisk Yoga- og Meditasjonsskole en gang på søttitallet. Vi var frikerjenter, og innimellom å smugrøyke og vanne ut min fars barskap, drømte vi om å reise til India. Det ble med drømmen den gangen, men vi skaffet oss i det minste afghanerpelser og dro på meditasjonskurs.

Lene pleide å sovne under de lange, liggende meditasjonene. Jeg pleide å våkne. Jeg oppdaget endeløse landskaper inne i meg. Jeg sanset farger og former, grønne jungler og blå laguner, bølgende sanddyner og uendelige stjernehimler. Jeg kunne blitt der inne i timesvis.

De første meditasjonsteknikkene jeg brukte, lærte jeg der. Pusteøvelser som roer kroppen, kroppsskanning som får musklene til å slappe av, og guidede rundturer i det indre landskapet.

Senere har jeg lært en rekke andre teknikker, og har satt sammen et fast knippe som jeg bruker daglig. Nøyaktig hvilke og hvordan har endret seg langsomt opp gjennom årene, men praksisen har alltid vært med meg.

Til California

Min tur til California startet egentlig med en 21-day Meditation Experience sånn i 2010 eller deromkring.

Jeg har alltid vært en stor fan av Oprah Winfrey, og på hennes websider oppdaget jeg de guidede meditasjonene som hun holder sammen med Deepak Chopra.

Jeg husker ikke hvilken jeg startet med, men det ble flere etter hvert. 21-day Meditation Experience-appen ble min faste venn på iPad’en. I 2015 var jeg klar for neste nivå, så jeg valgte meg retreaten Seduction of Spirit og dro til California.

Det ble en tur som har formet meg veldig! Der ble vi kjent med en rekke forskjellige praksiser fra yoga til pranayama (pusteteknikker), vedaene (gamle hinduistiske skrifter), ayurvedisk kosthold, doshaer (kroppstyper), chakraer (energisentre i kroppen) og mye mer.

gruppe som gjør seg klare til morgenmeditasjon
Her gjør vi oss klare til soloppgangsmeditasjon på plenen utenfor Chopra Center.

I tillegg fikk vi alle vårt personlige mantra. Det var en vakker seremoni for hver og en av oss, med blomster, sang og røkelse. Mantraet fikk vi hvisket inn i øret.

Den teknikken jeg kom hjem med heter Primordial Sound Meditation. Vi bruker mantraer som er basert på lyden av universet i det øyeblikket vi ble født; vår hjemstavnslyd i dette livet.

Det er lyden av planeten jorden, lyden av hjem, eller kanskje lyden av oss selv.

Tilbake til deg selv

Dette mantraet er kjernen i min daglige meditasjonspraksis i dag. Men det er andre elementer i min praksis også. De fire sjelespørsmålene, som jeg prøver å besvare hver dag. Takknemlighet. Metoder for å gå dypere i eget sinn. Noen ganger sutraer. Og i stadig økende grad akkurat nå: Biofeedback. Men alt dette skal jeg blogge om en annen dag.

For egentlig begynte jeg å skrive dette blogginnlegget for å oppfordre deg til å etablere din egen praksis, hvis du ikke alt har en.

En praksis kan være så enkel som å sette en intensjon for dagen som kommer, eller gjøre noen yogaøvelser av og til. Vil du gjøre mer ut av det, kan du laste ned en app som Calm eller velge en meditasjonspraksis å prøve i denne artikkelen om meditasjonsteknikker som min venninne Ragna har skrevet. (Der er det også en livesending hun og jeg gjorde sammen om mala-meditasjon.)

Poenget med en praksis er at du gjør det for deg selv. For din sjelelige utvikling. Det er et pustehull i livet, et rom som er bare for deg. Og kanskje enda viktigere: En praksis hjelper deg å leve med vilje. Livet er for kort for noe annet.

I tillegg er meditasjon en veldig inkluderende praksis. Du trenger ikke å tenke på om du gjør det riktig, eller om du er flink nok. Hvis du bare gjør det, så gjør du det riktig. Poenget er bare å starte, for ingen blir noen gang utlært. Vi bare øver.

Eller som de pleide å si i California: «We call it a practice, not a perfect.»

Det holder det.

Meg og to av de andre damene jeg traff der borte. Jeg er tydeligvis litt utenfor sjals-moten. 😊

Få varsel om nye blogginnlegg:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *